FAKTA SKAL HAVE NY KURS

img-responsive

Siden lukkeloven blev indført, har Fakta kæmpet med enorme underskud. Nu tester direktøren en ny strategi, der skal ændre kulturen i kæden.

Konkurrencen på discount-markedet er de seneste år blevet stærkt intensiveret. Det har sammen med den ændrede lukkelov haft store konsekvenser for Fakta. Kæden har de seneste år kunnet fremlægge enorme tre-cifrede millionunderskud, og flere forsøg på at vende udviklingen, har været forgæves.

Derfor afprøver Faktas direktør, Stina Glavind, en helt ny strategi, der potentielt kan ændre hele kulturen i Fakta. Det fortæller hun til Børsen.

– Vi må erkende, at den tidligere strategi i 2012-2014 om at åbne en masse butikker ikke var den rigtige. Det har kostet knaster, siger Stina Glavind.

Kunderne forventer mere

Til gengæld har det givet mere mening at gå i gang med at modernisere de 400 Fakta-butikker, som også er et opgør med det gamle slogan om, at det kun tager 5 minutter at handle i Fakta.

– Tidligere var det nok at køre kvartpaller med kasser ind i butikken, og så havde butikschefen en hobbykniv i lommen, så han kunne sprætte op. Kunderne forventede ikke, at butikkerne var ryddelige, eller at der var særligt gode varer, økologi eller frisk brød. Det er anderledes i dag, siger Stina Glavind og fortsætter:

– Derfor er vi begyndt at tale om større frihedsgrader til butikscheferne. Tidligere var alting stramt styret, og vi har en manual, der beskriver alle processerne. Men vi har også bundet vores butikschefer på arme og ben og nok ikke frigjort al medarbejderens egen energi til gavn for både forretning og motivation.

Tester personligt ansvar

Hun har derfor givet et langt større ansvar til 11 af Fakta-kædens dygtigste butikschefer, og hvis det bliver en succes, rulles konceptet om mere ansvar bredere ud.

Butikscheferne er i den forbindelse blevet spurgt om, hvad kædekontoret kan gøre for, at de kan flytte forretningen endnu mere. Og indtil videre har svaret været, at de gerne vil have mere frihed til at køre lokale kampagner og til at hente et større udsnit af varer hjem fra Coops sortiment.

– Det er et kvantespring for os, men når vi nu forlanger af vores butikschefer, at de skal levere mere af det, som tidligere kun var forundt supermarkederne, så er vi også nødt til at give dem noget mere manøvre rum, siger Stina Glavind til avisen.

Kilde: Børsen