Sidste nyt

OFTE KAN KØB AF FERIEOPLEVELSER IKKE FORTRYDES

img-responsive

Danskerne bruger i snit flere tusinde kroner om året på rejser, hotelophold og kultur og underholdning, og handlen foregår i stigende grad på nettet. Forbrugerne bør være ekstra opmærksomme på at tjekke priser og vilkår, for i modsætning til andre netkøb er der ikke fortrydelsesret på flyrejser, koncertbilletter og hotelophold.
Danskerne er blandt de europæere, der handler mest på nettet, og det sker oftere og oftere, at flybilletter, hotelophold og billetter til kulturarrangementer ender i den digitale indkøbskurv. De europæiske regler for køb på nettet giver normalt 14 dages fortrydelsesret, men lige netop flybilletter, hotelophold og billetter til kulturelle oplevelser hører blandt undtagelserne.

I 2016 købte 61 procent af danskerne et rejseprodukt på nettet mod 52 procent i 2009. Fra 2009 til 2015 er andelen, der køber teater- og koncertbilletter på nettet, steget fra 62 procent til 69 procent. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Når forbrugerne sætter sig foran computeren for at købe billetter til årets sommerferie, er det en god idé, at de tjekker priser og vilkår grundigt, før de betaler.

”Nettet giver forbrugerne gode muligheder for at sammenligne priser på rejser og hotelophold, og mange danskere benytter sig af det. Generelt bruger vi mange penge på rejser og andre oplevelser. Det er dog ikke altid, vi kan fortryde købet af rejsen eller koncertbilletten. Derfor råder vi forbrugerne til at sætte sig godt ind i tilbuddene, før de trykker ”bestil”,” siger souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens analyse ”Forbrugerforholdsindeks for 42 danskere markeder” bruger hver husholdning i snit 3.011 kroner om året på hotelophold og 7.350 kroner på kultur og underholdning.

Også når det gælder pakkerejser lægger danskerne årligt et betydeligt beløb, i snit 5.047 kroner. Men her er der typisk bedre muligheder for at fortryde købet.

”Har du købt pakkerejsen hos et dansk rejsebureau, kan du som udgangspunkt – uanset om rejsen er købt på nettet eller i en butik – afbestille den mod, at du betaler et gebyr. Tjek dog altid rejsebureauets afbestillingsregler,” siger Susanne Aamann.

På den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, kan forbrugerne læse mere om køb af pakkerejser, og desuden få andre råd til, hvad de bør overveje, før de bestiller en rejse eller køber billetter til festivaler, sports- og kulturbegivenheder.

Se analysen ”Forbrugerforholdsindeks for 42 danskere markeder” på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside.

Du har ikke altid fortrydelsesret på nettet

Som udgangspunkt har du 14 dages fortrydelsesret, når du handler på nettet. Der er dog tilfælde, hvor du ikke har fortrydelsesret. Det gælder blandt andet:

  • Flyrejser
  • Køb af billetter til kulturelle arrangementer
  • Hotelophold
  • Varer der er specielt fremstillet til dig
  • Kilde: forbrug.dk