Sidste nyt

DANSKE BØRNEHAVER SKAL VÆRE KREATIVE PÅ ØKO-MÅL

img-responsive

Danske børnehaver vil gerne være mere økologiske, men det skal ske inden for eksisterende budgetramme. Sådan lyder ambitionen hos flertallet af de børnehaver, der har deltaget i Nettos økologiprojekt ‘ØGO-Banden’, som bl.a. har givet børnehaverne simple trick til, hvordan man kan blive mere økologisk uden at betale mere.

Hvordan får man mere økologi ind i de danske børnehaver inden for eksisterende budgetramme? Det er en af de udfordringer, som 10 danske børnehaver har arbejdet på at finde svar på siden 1. maj. Projektet er løbet af stablen under navnet ‘ØGO-Banden’, som dagligvarekæden Netto står bag.

Seks ud af 10 børnehaver angav før projektet, at de havde en ambition om minimum at være 60% økologiske, hvilket ligger i tråd med mange kommuner, som har klart definerede økologimål – de fleste af dem på 60%, der var den daværende regerings 2012-2020-målsætning, som stadig er gældende. Flertallet af danskerne mener desuden, at det er vigtigt, at der serveres økologiske måltider på landets spisesteder – især i offentlige institutioner. Det viste en undersøgelse fra Fødevarestyrelsen i 2016, hvor hhv. 62% og 61% mente, at det ‘i meget høj grad’, ‘i høj grad’ eller ‘i nogen grad’ er vigtigt, at der serveres økologisk mad i offentlige institutioner som eksempelvis børnehaver.

Behov for konkrete værktøjer til mere økologi

Det kan dog være en udfordring for mange børnehaver, der ikke har udsigt til en forøgelse af madbudgetterne. Derfor placerede Netto i samarbejde med Økologisk Landsforening under projektet en økologisk omlægningskonsulent, som gav flere råd til, hvordan børnehaverne kunne omlægge madplaner, således at man kunne blive mere økologisk med samme budgetramme. Flere af initiativerne indebar fokus på madspild, reduktion af kød, fokus på sæsonvarer og tilbud, madlavning fra bunden m.m.

Hos Netto glæder man sig over at kunne bidrage til at give indsigt i, hvordan økologien kan komme i spil i danske børnehaver.

“Vi fik 350 henvendelser fra danske børnehaver, der gerne ville være med i ‘ØGO-Banden’, hvilket understreger at mange institutioner er meget åbne for at bringe økologien i spil i deres madplaner. Vi er derfor glade for at kunne inspirere børnehaverne til at få mere økologi ind i madmixet uden at det kræver store forhøjelser på madbudgettet, fordi vi ved at prisen selvfølgelig spiller en stor rolle. Derfor arbejder Netto dagligt for at sikre mest økologi til de laveste priser til danskerne, så økologi og økonomi ikke behøver at være hinandens modsætninger,” siger Brian Seemann Broe, som er dansk landedirektør hos Netto.

Kilde: DS

.